論文リスト2016(平成28)年度
■査読付論文(パスワード必要)
土木学会論文集D3(土木計画学)
- 猪原暁,渡邉啓太,杉本賢二,加藤博和,林良嗣: 巨大自然災害発生後の生存・生活環境変化に基づく地域のレジリエンス性評価, 土木学会論文集D3(土木計画学), Vol.72, No. 5, pp.I_283-I_291, 2016.12 [LINK]
■査読付研究ノート(パスワード必要)
■査読付論説・報告(パスワード必要)
■国際会議論文(パスワード不要)
■自由投稿論文(パスワード不要)
第54回土木計画学研究発表会(秋大会)(長崎大学,長崎市)
- 杉本賢二, 猪原暁, 加藤博和, 林良嗣: ニュータウンにおける住宅・土地利用再編が居住者のQOLに与える影響評価, 土木計画学研究・講演集, Vol54, CD-ROM(989), 2016.11 [PDF]
- 清水喬文, 中村晋一郎, 飯田晶子, 中谷隼, 小野雄也, 加藤博和: 食材調達の広域化に伴う温室効果ガス排出量・フットプリント変化の評価ーパラオ共和国におけるケーススタディー, 土木計画学研究・講演集, Vol54, CD-ROM(703), 2016.11 [PDF]
The 12th Biennial International Conference on EcoBalance
- T.Shimizu, S.Nakamura, Y.Ono, J.Nakatani, S.Watanabe, K.Noda, M.Take, K.Sugimoto, H.Kato, Y.Hayashi, A.Iida: Analysis of Sustainability on Dietary Life in the case of Republic of Palau, The 12th Biennial International Conference on EcoBalance, 2016.10
第53回土木計画学研究発表会(春大会)(北海道大学,札幌市)
- 伊藤圭,加藤博和:都市旅客交通システムの低炭素化戦略のバックキャスティング手法,土木計画学研究・講演集, Vol.53, CD-ROM(29), 2016.5 [PDF]
- 河合一輝,加藤博和:環境・移動性能を考慮したeffective speed指標による交通機関の評価,土木計画学研究・講演集, Vol.53, CD-ROM(29), 2016.5 [PDF]
- 柴田達矢,加藤博和,中村晋一郎,杉本賢二,林良嗣,清水喬文:市街地における洪水に着目した適応策評価枠組みの提案,土木計画学研究・講演集, Vol.53, CD-ROM(29), 2016.5 [PDF]
■著書(パスワード必要)
■その他口頭発表(パスワード不要)
■その他(パスワード必要)
■学位論文(パスワード不要)
修士論文
- 青木隆俊:整備新幹線開業による二次交通網の整備に関する研究 富山県を事例として
(主査:加藤博和,副査:栗本英和,三輪富生) - 永田臨:過疎地域における運転手不足に対応した公共交通システム維持・運営手法の検討
(主査:加藤博和,副査:森川高行,尾崎文宣)
日本では新幹線交通網の整備が進められているが,これらの効果を地域全体に波及させるには,新幹線駅と地域各地を結ぶ二次交通の整備が重要である.本研究では,富山県を対象とし,2015年に開業した北陸新幹線と二次交通網の整備状況を,ダイヤと東京や新幹線駅までの所要時間に基づいて分析評価している.分析の結果,1)ローカル鉄道にダイヤの制約がある場合,並行する路線バスの整備が有効である, 2)路線バスだけでは運転手の拘束時間上すべての時間帯をカバーすることが難しいことがあるため,その場合乗合タクシーの整備が重要である,ことが示唆された.
This study focuses on secondary transportation network connect with Shinkansen to evaluate inter-regional difference in shortening effect in Toyama prefecture opening Hokuriku Shinkansen in 2015. The condition of updating secondary transportation network is evaluated by timetable and time distance by Shinkansen station or Tokyo station. As a result in the target area, the analysis shows 1) It is effective to update the bus line along with railway in the case of railroad restriction 2) Shared-taxi can cover blank time zone of bus line by the t binging hour limit of bus drivers.
バス・タクシーの運転手不足が深刻となり,過疎地域などでサービス低下の原因となっている.これに対処するには,地域の内外から新たに運転手を獲得するか,より少ない運転手数で運営できるよう公共交通を再編する事が考えられる.本研究では実際の過疎地域を対象に,公共交通将来需要量推定結果をベースとして,需要の少ない路線をバス運行から少量の需要に対応できるデマンド型乗合タクシー等へ転換する公共交通再編案を構築した.その上で,案を実現するための運転手配置を,再編後の公共交通の利便性と運営に必要な補助金額の観点から検討した.その結果,対象地域の公共交通を全て路線バスとして維持するよりも,需要量に応じて路線バスとデマンド型乗合タクシー等を組み合わせた方が,少ない補助金で公共交通利便性を向上できる事が示された.
In this study. I estimated the future demand for public transport by considering restrictions on the number of drivers. And I constructed a public traffic restructuring plan that converts to a demand type taxi which can respond to a small amount of passenger demand. Additionally, I examined the arrangement of drivers that can realize public traffic restructuring from the viewpoint of the convenience of public transportation after the reorganization and the subsidy amount necessary for the operation. As a result, it was shown that combining a route bus and a demand type taxi depending on the demand amount can improve public transport convenience with little subsidy.
卒業論文
- 長尾和哉:低炭素化を実現するオールドニュータウン更新プロセス
(主査:加藤博和,副査:森川高行) - 横山光祐:地方部の公共交通サービスの効率的な需給を実現する統合型予約配車システムの検討
(主査:加藤博和,副査:山本俊行)
本研究では,人口減少・高齢化とインフラ・住宅の老朽化が進むオールドニュータウンを,その周辺地域を含め一体的に更新していく中で,各種生活サービスを誘致し拠点としての役割を持たせると同時に,気候変動へ配慮した低炭素な地域を実現するプロセスを提案することを目的とする.シナリオ分析によって将来の民生部門CO2排出量変化を検討するための予測モデルを構築し,高蔵寺ニュータウンに適用する.シナリオは,@土地利用変更,A市街地撤退・集約,Bエネルギーシステム導入の3施策を組み合わせによって構成する.シナリオ分析を行うことで,オールドニュータウンの更新を行うプロセスで必要と考えられる施策によるCO2排出削減効果を定量評価することが可能になった.
This study aims to renew Old New Town and its surrounding area where population declines, aged and urban area deterioration. Therefore, this study aims to attract various living services to relocate inside the New Town, using it as a base to propose a process to realize a low-carbon city Based on scenario analysis, various prediction models are developed to investigate future CO2 emissions change if consumer sector is adopted inside Kozoji New Town. The scenario consists of three combinations, (1) land use change, (2) urban area shrinking / consolidation, and (3) introduction of energy system. By conducting scenario analysis, it became possible to quantify the reduction effect of CO2 emission and identify the necessary process of renewing Old New Town.
公共交通を利用して移動したい人が情報端末からリアルタイムで代替的な手段の選択肢を得ることができ,手段選択に応じて配車も行われる「統合型予約配車システム」の導入によって,地方部における公共交通サービスの利便性が向上する可能性を検討することを目的とする.実際の対象地域において予約配車システムを用いた解決策を提案するために,現在の公共交通の運営形態を改善しうる複数のシナリオを設定して,一般化費用,運行経費,必要人員数,費用対効果の観点から評価を行った.その結果,システム導入に伴い一般化費用は減少し利便性は向上することが示された.
The purpose is to consider the possibility of improving the convenience of public transportation by introducing "Integrated Reservation and Allocation System" that enables real-time delivery of means to people who want to use public transportation. In order to propose a solution using the reservation allocation system in the target area, we set up multiple scenarios that can improve the current operational mode of public transport. We evaluated from the viewpoint of generalized cost, operation cost, the number of necessary personnel, cost benefit ratio. As a result, it was shown that the generalized cost decreases with the introduction of the system and the convenience improves.