論文リスト2017(平成29)年度
■査読付論文(パスワード必要)
■査読付研究ノート(パスワード必要)
■査読付論説・報告(パスワード必要)
■国際会議論文(パスワード不要)
■自由投稿論文(パスワード不要)
第55回土木計画学研究発表会(春大会)(愛媛大学,松山市)
- 永田臨,加藤博和,河合一輝,横山光佑:過疎地域における運転者不足に対応した公共交通システム維持・運営手法の検討,土木計画学研究・講演集, Vol.55, CD-ROM(39), 2017.6 [PDF]
- 清水大夢,森田紘圭,杉本賢二,加藤博和,林良嗣:沿線地域の住環境への影響に着目した高速道路整備評価手法,土木計画学研究・講演集, Vol.55, CD-ROM(61), 2017.6 [PDF]
- 横山光佑,加藤博和:地方部の公共交通サービスの効率的な需給を実現する統合型予約配車システムの検討,土木計画学研究・講演集, Vol.55, CD-ROM(39), 2017.6 [PDF]
■著書(パスワード必要)
■その他口頭発表(パスワード不要)
■その他(パスワード必要)
■学位論文(パスワード不要)
修士論文
- 河合一輝:環境負荷とエネルギーセキュリティを考慮した地域更新過程の評価手法の検討
(主査:加藤博和,副査:谷川寛樹,岩松将一) - 清水喬文:森林の公益的機能を活かした持続可能な中山間地域形成に関する研究
(主査:加藤博和,副査:冨田孝史,杉谷健一郎) - 清水大夢:大規模災害発生後の生活環境悪化と人的被害に着目した地域のレジリエンス評価
(主査:加藤博和,副査:谷川寛樹,栗本英和) - 山下雄大:旅客の利便性が空港の勢圏に与える影響の分析
(主査:加藤博和,副査:冨田孝史,ジンチェンコ)
地球環境問題が喫緊の課題となっている中,東日本大震災によって 災害時のエネルギー供給の脆弱性が明らかになり低炭素と災害への強靭性を両立できる地域への更新が求められ ている.本研究では,既成市街地におけるインフラや建築物の更新時に,平常時の環境負荷削減と災害時のエネルギーセキュリティ確保の両方を確保できるようにするために必要な更新過程の定量 評価手法を構築する手法を高蔵寺ニュータウンに適用した結果,立地集約を行う地区で同時に施設を誘致することでCO2排出量が増加したとしても,導入要素技術の組み合わせによってはその増加量を上回る CO2排出量削減が可能であること,エネルギーセキュリティ向上には電気の融通や熱供給が有効であることが分かった.また,この手法を活用することでエネルギー施設の規模の最適導出も可能になった.
Due to the global warming and vulnerability of energy supply caused by The Great East Japan Earthquake, it is required for the regional renewing process considering not only introduction of individual low carbon technologies but also urban spatial structure. This study aims to construct the evaluation method of renewing process focusing on environmental load reduction and energy security. Estimation results show possibility of drastical reduction of CO2 emissions by the combination of introduction individual technologies and energy security improved by electric power and heat supply. Also, it become to derive the optimal size of the energy facility to utilizing this method.
森林の公益的機能を発揮できる持続可能な中山間地域を形成し維持するために,森林マネジメントを中山間地域の社会的責任と林業の損益の双方から評価するフレームワークを構築した.三重県の櫛田川流域圏を対象にケーススタディを実施し,流域圏内の森林が発揮する公益的機能を植生の能力を考慮して評価し,機能を維持するために必要なコストを算出するとともに,森林の社会的責任と林業の損益を評価するNoF値森林の社会的必要性PLR値(林業の損益割合の判定を行った.次にシナリオ分析を行った結果,NoF値,PLR値の悪い地域からの管理の撤退は森林マネジメントの改善につながらず,森林ストックの価値を高め有効活用することが持続可能な中山間地域の形成に必要な施策であることを示した.
This study aims to construct a framework for evaluating forest management from both social responsibility and profit and loss for sustainable hilly and mountainous area with applying the public interest of forests. This framework is applied to Kushidagawa river to evaluate the public interest of forests with taking consideration the ability of covering vegetation, the cost to maintain the public interest, and NoF and PLR defined in the framework. The results of scenario analysis shows that retreating from inefficient area could not lead to improve forest management, but increasing and utilizing the value of forest stock is necessary to formulate sustainable hilly and mountainous area.
災害に対してレジリエントな地域形成を推進するためには,一次被害と二次被害の両方を軽減し得る施策が必要となる.そのために,発災後の経時的な状況変化も考慮し,施策を適切に評価する手法の構築が求められる.本研究では,南海トラフ巨大地震による徳島県の人的被害を「生活の質により調整された生存年数(QALY)」と「障害調整生存年数(DALY)」を用いて算定した.また,両指標を統合した「障害により調整されたQALY(DAQALY)」指標を提案し,それを用いてレジリエンス向上施策の効果を評価した.その結果,発災5日後からQALYステージの回復がほぼ見られないこと,DALY の回復量が僅かであること,DAQALY指標により人的被害を効果的に評価できることが分かった.
Some schemes considering condition changes are needed to decline the damages for realizing resilient region. Resilience of the region is evaluated by “Quality Adjusted Life Year(QALY)” and “Disability Adjusted Life Year(DALY)” when Nankai Trough Earthquake occur. “Disability Adjusted QALY(DAQALY)” are constructed by integrating QALY and DALY, and effect of improving resilience scheme are evaluated by DAQALY. It is revealed that QALY stages are not changed from fifth day after the earthquake, DALY is slightly changed, and DAQALY effectively shows human damages.
近年,航空移動の多様化が進み,格安の運賃で利用できるLCC (Low-cost carrier) が普及するとともに,各空港が様々な乗客・路線誘致策を展開するようになり,少し離れた空港を選択したいというニーズが増えつつある.今後は,ターミナルビル・滑走路などの空港施設を一体運営するコンセッション化も進み,空港間の競合がより活発化していくことが考えられる.本研究では,一般化費用に基づいたアクセシビリティ指標によって,現状での空港の勢圏を可視化する.そして,便数,就航都市数,アクセシビリティなどを影響要因として,空港選択特性を分析し,今後どういった施策が旅客の利便性向上に影響するかを明らかにしている.
In recent years, the diversification of air travel has progressed, and LCC (Low-cost Carrier) that can be used for cheap fares has become widespread, and there is an action of wanting to select an airport a little away. In addition, it will be promoted as a concession to operate airport facilities such as airport terminal buildings and runway, etc., and each airport will introduce new measures in the future and competition will become active. In this research, accessibility based on generalized cost visualizes the current airport covering areas. Then, considering the number of flights, the number of destined cities and accessibility, as an influential factor to the airport selection, and quantitatively analyze what kind of measures will influence passenger convenience improvement in the future.
卒業論文
- 橋本拓実:補完型バス路線新設による既存路線への影響の実証分析
(主査:加藤博和,副査:三輪富生)
既存の公共交通網では賄いきれない移動ニーズを補完する役割でバス路線が新設される場合がある.そのようなバス路線を「補完型バス路線」と称する.補完型バス路線の設定においては,既存路線と競合を避け,与える悪 影響を最小限にすることを求められる. 本研究では,対象地域である愛知県豊山町にて行われた社会実験で得られたデータを用いて補完型バス路線が新設された際に既存路線に影響を及ぼす要因を探ることを目的とした.実験における転換実績はあまり見受けられなかったが,限られたデータを用いて調査結果と理論的な数値の両面からアプローチをかけ,新設路線と既存各路線間で条件をそれぞれ比較することにより,路線新設が既存路線に影響を与える要因の特定が可能になった.
There is a case in establishing a new bus route in order to cover the mobility needs. Demand covering bus routes are required to minimize the influence on existing route. The objective of this study is exploring the influence of new bus route on existing route using data of target area. There is not much conversion in the experiment, however, even if it is in limited condition, by approaching from both the investigation result and the theoretical numerical value and by comparing the conditions between the new route and each existing route, it became possible to identify the factor that greatly affects existing routes by establishing a new route.