論文リスト2019(令和元)年度
■査読付論文(パスワード必要)
■査読付研究ノート(パスワード必要)
■査読付論説・報告(パスワード必要)
■国際会議論文(パスワード不要)
■自由投稿論文(パスワード不要)
第59回土木計画学研究発表会・春大会(名城大学、ナゴヤドーム前キャンパス)
- Marjan KHALEGHI,Hirokazu KATO:What Affects Children’s Travel Behavior and How Can They Contribute to Sustainable Mobility? Building a Framework Considering Sustainable Mobility Education and Gamification,土木計画学研究・講演集,vol.59,CD-ROM(33),2019,6 [PDF]
- 大石直毅,加藤博和,大野悠貴:病院最寄りバス停留所の利用しやすさに関する調査分析,土木計画学研究・講演集,vol.59,CD-ROM(143),2019.6 [PDF]
- 大野悠貴,小枝洋平,加藤尚徳:知的障害のある子どもたちを対象とした特別支援学校におけるMM教育の実践と直接的な効果計測に関する研究,土木計画学研究・講演集,vol.59,CD-ROM(187),2019.6 [PDF]
■著書(パスワード必要)
■その他口頭発表(パスワード不要)
■その他(パスワード必要)
■学位論文(パスワード不要)
修士論文
- 橋本拓実:気候変動に伴う高潮リスク増大への適応策の評価枠組ー災害後のQOL低下と回復に着目してー
(主査:加藤博和,副査:森川高行,冨田孝史)
気候変動の影響により,現在より強い勢力の台風の増大や海水面の上昇が予想されている.これらの状況によっては,従来にない規模の高潮被害が生じかねない.本研究では,高潮災害により生じる住民の生活の質(Quality ofLife; QOL)の低下と回復の過程を評価する.また,将来の気候変動への適応策として,高潮の被害軽減策を導入した場合の効果を,QOL の低下抑制の観点から評価をする.三重県松阪市を対象にケーススタディーを行いQOL の低下と回復の評価を行った.その結果,QOL の低下を抑える施策とQOL の回復速度を向上させる施策を組合せることで大きな効果が期待できること,特定のインフラがQOL の回復に大きく影響することが示唆された.
The effects of climate change are increasing the possibility of storm surge, higher sea levels, and severe storm surge damage caused by rising temperatures. In this study, we evaluate the process of quality of life (QOL) deterioration and recovery caused by storm surge, focusing on the damage to life, health and the damage caused by deterioration of living environment, using life expectancy indicators. We also evaluate the effects of introducing storm surge damage mitigation measures as an adaptation measure for future climate change, from the viewpoint of suppressing QOL deterioration. As a result, it became clear that we can expect more effective performance if we introduce the policies for save QOL and the policies for improve the QOL recovery speed. It also became clear that particular infrastructure is important in the recovery and reconstruction stage.
卒業論文
- 土屋亮介:超小型モビリティのCO2排出量のLCAによる推計
(主査:加藤博和,副査:中村英樹) - 山田尚史:手書き日報データを用いた過疎地域におけるタクシー利用実態把握
(主査:加藤博和,副査:森川高行)
低炭素社会を促進する交通手段の1つとして,超小型モビリティが注目を浴びている.従来の自動車に比べコンパクトで,環境に優しい車両とされている.本研究では,LCA(Life Cycle Assessment)手法を用いて,超小型モビリティのライフサイクル全体でのCO?排出量を推計することで,その環境性能を定量的に評価した.これにより,超小型モビリティの環境性能をより活かすには,再生可能エネルギーを中心とした電源構成や,車体・バッテリーの製造技術の向上が有効であることがわかった.
Ultra Light-weight Vehicle has attracted attention as one of transportation to tools promote a low-carbon society. It is considered to be more compact and environmentally friendly than conventional vehicles. This study estimates, environmental performance with CO? emissions of the Ultra Light-weight Vehicle by applying, the LCA (Life Cycle Assessment) method. As a result, the environmental performance of Ultra Light-weight Vehicle is effective to improve the power supply configuration centering on renewable energy and the manufacturing technology of vehicle bodies and batteries.
モータリゼーションや超高齢化により,公共交通機関が衰退してきた .しかしながら,自家用車を持たない人にとって公共交通は必要不可欠である.過疎地域では,地域公共交通として少量・個別輸送型のタクシーの活躍が期待されている 本研究では,岐阜県飛騨市を対象に,市内に営業所をもつタクシー事業者が記録している手書き日報をデジタルデータ化し 市内のタクシー利用実態を明らかにした.また,路線バス利用実態との比較や市内の各地域間の比較を行い,公共交通施策に資する知見を得たそれらの分析を通して, 手書き日報の活用に向けた考察を行った.
Due to motorization and hyper aging of population, public transport has been declined. However, public transportation is indispensable in daily life for those who do not have a private car. As a result, the use of taxi as a public transport is expected to increase in depopulated area. In this study, handwritten daily reports recorded by taxi companies with offices in the city was converted to digital data to clarify the actual status of taxi usage in the city of Hida City in Gifu Prefecture. In addition, we compared the actual status of taxi usage with route buses and the both of areas in the city, and obtained knowledge that would contribute to policies and plans for public transportation. Through these analyses, we considered the use of handwritten daily reports.