論文リスト2018(平成30)年度
■査読付論文(パスワード必要)
■査読付研究ノート(パスワード必要)
■査読付論説・報告(パスワード必要)
■国際会議論文(パスワード不要)
■自由投稿論文(パスワード不要)
第57回土木計画学研究発表会・春大会(東京工業大学、大岡山キャンパス)
- 橋本拓実,加藤博和,中嶋伸恵:補完型バス路線親切による既存路線への影響の実証分析-愛知県豊山町における名古屋市営バス延伸社会実験を対象として-,土木計画学研究・講演集,vol.57,CD-ROM(27-01),2018,6 [PDF]
- 河合一輝,加藤博和,長尾和哉,清水大夢,秋山祐樹:環境負荷とエネルギーセキュリティを考慮した地区更新過程の評価手法の検討,土木計画学研究・講演集,vol.57,CD-ROM(36-02),2018.6 [PDF]
- 清水大夢,加藤博和,山本通寛,河合一輝,秋山祐樹:巨大自然災害による生活環境悪化と生命・健康被害の経時変化に着目した地域のレジリエンス評価,土木計画学研究・講演集,vol.57,CD-ROM(36-06),2018.6 [PDF]
- 大野悠貴,加藤尚徳:青森弘前市のバス事業者による子ども向け出前講座の取り組みを通した実施上の諸課題に関する,土木計画学研究・講演集,vol.57,CD-ROM(25-01),2018.6 [PDF]
- 朴秀日,加藤博和,石川佳治,山中英生,奥島政嗣,渡辺公次郎:地域のサステナビリティとレジリエンスを同時に考慮できる評価システムの開発,土木計画学研究・講演集,vol.57,CD-ROM(36-01),2018.6 [PDF]
第58回土木計画学研究発表会・秋大会(大分大学、旦野原キャンパス)
- 清水喬文,加藤博和,山本通寛:森林の公益的機能を活かした持続可能な中山間地域形成に関する研究,土木計画学研究・講演集,vol.58,CD-ROM(33),2018,11 [PDF]
- 山下雄大,加藤博和,林良嗣:空港の利便性が勢圏に与える影響の分析,土木計画学研究・講演集,vol.58,CD-ROM(58),2018.11 [PDF]
- 朴秀日,加藤博和,清水大夢,大野悠貴,石川佳治,山中英生,奥嶋政嗣,渡辺公次郎,井若和久,秋山祐樹:気候変動に対応した地域のサステナビリティとレジリエンスを同時に考慮できる評価手法,土木計画学研究・講演集,vol.58,CD-ROM(70),2018.11 [PDF]
平成30年度土木学会中部支部研究発表会(愛知工業大学,愛知県豊田市)
- 山本通寛,加藤博和,朴秀日,大野悠貴:気候変動による洪水被害拡大が住民のQOL低下に及ぼす影響の評価手法,平成30年度土木学会中部支部研究発表会講演概要集,IV-005,2019.3 [PDF]
- 横山光祐,加藤博和:運転者数制約を考慮した中山間地域における移動サービスの持続性評価,平成30年度土木学会中部支部研究発表会講演概要集,IV-018.2019.3 [PDF]
- 田中美妃,大野悠貴,加藤博和,朴秀日:世帯構成を考慮した空家の発生予測モデルの構築,平成30年度土木学会中部支部研究発表会講演概要集,IV-029,2019.3 [PDF]
- 大石直毅,加藤博和,大野悠貴:病院におけるバス停の利便性に関する研究,平成30年度土木学会中部支部研究発表会講演概要集,IV-044,2019.3 [PDF]
■著書(パスワード必要)
■その他口頭発表(パスワード不要)
■その他(パスワード必要)
■学位論文(パスワード不要)
修士論文
- 田中美妃:世帯構成を考慮した空家の発生予測モデルの構築
(主査:加藤博和,副査:栗本英和,白川博章) - 長尾和哉:低炭素化と非常時エネルギー供給を両立する市街地更新モデルの開発
(主査:加藤博和,副査:冨田孝史,井料美帆) - 山本通寛:気候変動による洪水リスク変化に関する地域のレジリエンス評価
(主査:加藤博和,副査:冨田孝史,長尾征洋) - 横山光佑:運転手数制約を考慮した中山間地域における移動サービスの持続性評価
(主査:加藤博和,副査:森川高行,日比野高士)
日本の空家数は近年急激に増加している.空家が適切に管理されなければ,住宅の老朽化は急激に進み,防災・防犯上問題となる.自治体が空家対策を実施するためには,空家状況の現状把握と将来予測を行う必要がある.本研究では,将来の空家施策の検討に資する基盤データを整備するため,世帯構成を考慮した空家の発生予測モデルを構築する.構築したモデルを三重県松阪市に適用し,2050年までの空家発生の予測を行った.その結果,人口減少に伴って空家率が増加し,特に高齢者人口や単独世帯数が多い地域では空家の発生率が高いことや高齢化や核家族化の進行が空家増加の要因となることが示唆された.
In Japan, the number of vacant houses has been rapidly increasing in recent years. Unoccupied management of vacant houses lead to aging , and it is just a problem with disaster and crime prevention. This study aims to construct a prediction model of vacant houses' occurrence, considering household composition. It provides us to discuss future countermeasures for vacant house problem. The resul t of prediction by the model shows that the rate of housing vacancies will be increasing with the population decline, and the area which the aging population and single families are many will be factors for the increase of vacant houses.
低炭素社会の実現が求められる 一方,東日本大震災でエネルギー供給システムの脆弱性が明らかになった.本研究では,低炭素化と非常時エネルギー供給を両立するために,「立地誘導」と「エネルギーシステム導入」を組み込んだ既成市街地更新の有効性を検証するモデルを開発した.本モデルで予測した将来市街地について,CO2排出量と非常時エネルギー供給率を用いて評価を行った結果,立地誘導が2つの指標に与える効果は通常はトレードオフの関係にあること,エネルギーシステムの選択によっては相乗効果が得られ,両立可能なことが明らかになった.本研究によって,全国の都市・地域を対象に,低炭素で災害に強いまちづくりに向けた施策検討への適用が可能となった.
While the realization of a low-carbon society is required, the vulnerability of the energy supply system has been clarified by the Great East Japan Earthquake. This study develops a model assessing renewal process of urban areas involving "location management" and "energy system introduction" in order to achieve both low carbonization and emergency energy supply. As a result of evaluating "CO2 emissions" and "emergency energy supply rates" for future urban areas forecasted by this model, it became clear that the effects of location management on the two indicators are in a trade - off relationship with each other and synergistic effects are given depending on the combination of measures.
気候変動による水害の激甚化・頻発化が想定され,発災時の一次被害の軽減はもとより,中長期的に発生する二次被害の軽減や生活環境の悪化からの早期回復も可能なレジリエントな国土形成がハード・ソフト両面から求められている.本研究では 異常気象及び気候変動による外力変化に伴う浸水想定区域の拡大,浸水深の激甚化を考慮した水害(洪水被害を想定して,発災後の経時的な状況変化も考慮した生活環境悪化被害の評価手法( QALY評価手法を構築し,実地域へ適用して評価を行った.その結果,被災直後は物資支援のための道路ネットワークの冗長性の確保が重要であり,復旧・復興段階ではライフラインの早期回復,仮設住宅の供給が重要であることが解った.
It is assumed that the flood damage caused by climate change will become more severe and frequent. Resilient regional formation is required that not only reduces primary damage at the time of disaster but also can promptly recover from secondary damage caused in the medium to long term and deterioration of living environment. This study focuses on changes in the flood risk by climate change and aims to establish a Quality Adjusted Life Year(QALY)evaluation method and apply to the actual area. As future disaster protection countermeasures, it is important that the consideration of immigrations form areas where QOL improvement is slow and the ensuring road network redundancy for goods supply are effective.
本研究は,住民主体の移動サービスに対して運転者確保に着目した持続性の評価を行うとともに,運転者確保に有効な施策を見いだす.そのために,アンケート調査を実施し,住民運転者確保につながる要因を整理する.その結果,運転者不足の原因には運転者の候補となりうる人材が減少していること,報酬額が少ないことがあり,前者に関しては幅広い層の協力を得ること,後者に関してはボランティア精神を醸成すること,そしていずれの原因に対しても勤務形態や報酬体系などを働きやすい仕組みに改善していくことが有効であることを明らかにする.そしてケーススタディ地域において,人口の将来予測や住民の意識調査をもとに,住民運転者確保の要因を満たすことによる持続性向上の評価と施策の提案を行う.
This study evaluates on sustainability of public transport service supported by inhabitants and suggests any countermeasures for getting drivers. So questionnaire survey are carried out and positive factors to get residents’ drivers are found. As a result, the cause of driver shortage is that fewer people can become drivers and reward is low. To solve the former, employ various type of people is important, and the latter, fostering a volunteer spirit, and to solve the both, it is effective to create a workable environment. Then in the case study, sustainability are evaluated and countermeasures are suggested with reference to factors to get residents’ drivers, based on future forecast population and residents' awareness survey.
卒業論文
- 大石直毅:病院におけるバス停の利便性に関する研究
(主査:加藤博和,副査:冨田孝史)
路線バスを利用するためには,様々な情報が必要であり,また安全かつ快適に待つことができる環境が重要になる.しかし,これらの条件を満たしていないバス停が多く存在している.一方で,特に高齢者にとって病院にアクセスする公共交通機関の必要性は高い.これを踏まえ,本研究ではまず,病院へのアクセスに用いられるバス停の現状調査を行った.次に,住民懇談会におけるヒアリング調査から利用者のニーズを把握した.次に,利用環境が優れていると判断した病院を対象にヒアリング調査を行い,そのような状況の実現への経緯を調べた.以上の結果より,利便性の高いバス停をつくるために必要なことを明らかにし,病院でのバス利用をよりしやすいものとするための改善に向けた示唆を得た.
In order to use the route bus, various kinds of information are required, and an environment that can wait safely and comfortably is important. However, many bus stops do not meet these conditions. However, the need for public transportation accessing hospitals, especially for the elderly, is high. Based on this, in the present study, I first investigated the current status of bus stops used for access to hospitals. Next, I grasp the needs of users from the hearing survey at the citizen's meeting. Next, I conduct a hearing survey on hospitals that we judge that the utilization environment are excellent, and examine the circumstances of realizing such situations. From the above results, I clarified what is necessary to create convenient bus stops and got suggestions for improvement to make it easier to use the bus at the hospital.